MUJTABA RONALDO
MUJTABA RONALDO



www.mujtabasamadi.loxblog.com

مجموعه اطلاعات جالب و خواندني درباره فوتبال و مسابقات جام جهاني

فوتبال

فوتبال يكي از پرطرفدارترين و متداول ترين بازيهاي تيمي جهان است. فوتبال در بسياري از كشورهاي آمريكاي جنوبي و اروپا ورزش ملي به شمار مي آيد.فوتبال در زميني بازي مي شود كه طول آن بين 91/4 تا 119 متر ( 100 تا 130 يارد ) است . در هر طرف زمين دروازه اي نصب شده كه ارتفاع آن 2/4 متر ( 8 پا ) و فاصله بين دو تير آن 7/3 متر ( 24 پا ) است.
هر تيم ده بازيكن و يك دروازه بان دارد. فقط دروازه بان مي تواند به توپ دست بزند آنهم فقط در محوطه اي به ابعاد 40 در 16 متر در اطراف دروازه كه به محوطه 18 قدم معروف است . بازي را داور اداره مي كند. تصميمات داور در تعبير و اجراي مقررات قطعي است.

تاريخچه توپ فوتبال

عده اي معتقدند كه در دوران اوليه زندگي بشري انسان با قلوه سنگها فوتبال بازي مي كرد! اين تصور چندان عجيب نيست چون جنس برخي از توپهاي اوليه از سنگ بود!
تاريخچهء پيدايش توپ نشان مي دهد كه در زمانهاي قديم سنگ مدوري را به جاي توپ امروزي به كار مي بردند. اگر چه با اين سنگ غلطان خو مي شد توپ بازي كرد ولي بسيار خطرناك بود و به اصطلاح سر مي شكست!
بعدها به جاي سنگ از چيزهايي مانند استخوان مدور و چوب سوخته ساييده شده استفاده مي كردند.
قدم مهم بعدي اختراع توپ نرمي بود كه با بهم بستن الياف و يا مواد ديگري مانند علف , ني و حتي برگ درختان به وجود آمد. در افريقا و آمريكاي جنوبي از كائو چو توپ ساخته شد .
در معابد مصر توپهائي بدست آمد كه از پوست حيوانات ساخته شده بود و داخل آنرا با يونجه پر كرده بودند . ولي توپ به صورتي كه امروزه مشاهده مي شود و از اختراعات قرن اخير است.

فوتبال در تمدنهاي كهن

هر گز هيچ ورزشي با اين سرعت شيوع پيدا نكرده است ... و هرگز هيچ بازي ديگري نتوانسته است انبوه مردم را تا اين حد شيفته خود كند ... چه فوتبال در عرض چند سال در سر تا سر دنيا براي خودش برتري و سيادتي پيدا كرده است كه در تاريخ ورزش جهان بي سابقه است.
توپ بازي از اختراعات قرون اخير نيست.
در واقع گذشته از آنكه در تمدنهاي كهن از اين بازي خبر داشتند, چيني هاي ادوار گذشته حتي اقوام و ملل اوليه نيز توپ بازي را مي شناختند.

فوتبال چيني

دوهزارو پانصد سال پيش از ميلاد مسيح فوتبال در چين عزت و حرمتي داشته است و مخصوصا در محافل نظامي آن سرزمين يكي از بهترين ورزشها براي تقويت عضله ها شمرده مي شده است.
قرنها پيش در سرزمين پهناور چين امپراطوري حكومت مي كرد به نام هوانك متين كه بيش از هرچيز به سلامت و نيروي جسماني سپاهيان خود اهميت مي داد و بر اساس همين فكر بازي تسوه كوه را ابداع كرد.
اين بازي يكنوع بازي دسته جمعي بود كه در زمين مسطح و وسيعي انجام مي گرفت, بازيكنان به دو دسته تقسيم مي شدند و توپي را كه از هشت تكه چرم بهم دوخته شده و ميانش را با پر يا چرم پر كرده بودند مورد استفاده قرار مي دادند و هر دسته تلاش مي كردند كه آن را از خط مركزي دسته ديگر بگذرانند.
عده اي نيز معتقدند كه اين بازي پدر فوتبال امروزي است. بهرحال در آن هنگام بازي تسوه كوه فقط به سپاهان اختصاص داشت و مردم عادي از اين بازي محروم بودند.
در قرن ششم ميلادي اين بازي از چين به ژاپن راه يافت و تنشي تنو وليعهد ژاپن علاقهء آتشيني به آن پيدا كرد ... و هنوز چندان زماني نگذشته بود كه به عنوان كماري بازي دلخواه خانواده هاي بزرگ و اعيان و اشراف آن كشور شد. و هنوز هم كه هنوز است دو باشگاه در آن كشور اين بازي را به همان نام قديم خود كماري حفظ كرده اند ... با اين تفاوت كه بازي كماري تنها در جريان بعضي از جشنها كه رنگ مذهبي دارد و مراسم آن در جوار معبد ها برگزار مي شود صورت گيرد ...
كماره در واقع به آئين مذهبي ارتباط دارد . توپ كه از پشم و پيله حيوانات پر شده است بدست كشيش معبد مجاور به ميان زمين بازي آورده مي شود و بازيكنان لباسهاي پر شكوهي كه يادگار ايام گذشته است به تن مي كنند.و طبق قاعده بازي توپ بايد مدت بيست دقيقه در هوا بماند و هرگز به روي زمين نيفتد ... چنين بازيهايي در هند و اندونزي هم رواج دارد.

خورشيد بازي در مصر

در مورد فوتبال و چگونگي پيدايش آن بحث و جدل زياد است. محققي نوشته است : در افسانه هاي اساطيري مصر قديم آمده است كه مصريان به وجود رب النوع روشنايي اعتقاد داشتند و تصور مي كردند كه خداي روشنايي در كهكشان زندگي مي كند و كاري كه بعهده ي اوست اين است كه نيمه شب به سراغ كره خورشيد برود و آن را طوري در پهنهء آسمان بغلطاند كه در مدتي معين كه همان روز است نور آن همه زمين را روشن كند ... چون در روي زمين يك حشره كه همان سوسك سرگين خوار است همين كار را منتها با گوله اي سرگين از اوايل صبح تا هنگام غروب انجام مي دهد به نظر مصريان اين سوسك كه در مصر قديم معروف به اسكارا بوش بود مظهر خداي روشنايي بود و خود سوسك و فرعون نيز براي تجليل از اسكارابوش ترتيب نوعي بازي را داده بود كه وسيله آن بازي يك گوي بزرگ بود و بازيكنان كه دو دسته بودند يكدسته سعي داشتند اين گوي بزرگ را به خانه اش برسانند و دسته ديگر كه روح خبيثه بودند سعي در جلوگيري از اين كار را داشتند .
اين بازي سخت مورد توجه مصريان قديم بود و به آن خورشيد بازي مي گفتند . آن خورشيد بازي بعدها به اروپا نيز رخنه كرد و بيش از همه جا در فرانسه گل كرد به طوري كه ژودو تسوليل يعني بازي خورشيد و يا خورشيد بازي در قرن سيزدهم و چهاردم ميلادي در فرانسه رواج داشت ....

فوتبال در يونان قديم

يك محقق آمريكايي به نام آبراهام لوشفر يونان قديم را مهد اوليه ي فوتبال مي داند و در رساله اي كه به همين منظور نوشته آورده است كه اسپارتي ها مبتكر اصلي فوتبال امروزي هستند و بازي با توپ به وسيله ي پا جزو تعليمات نظامي هر اسپارتي بود. همه مردان اسپارتي از بدو تولد سرباز دولت بودند و اين سربازي تا آخر عمرشان ادامه داشت. يك پسر اسپارتي تا دو سالگي نزد مادرش مي ماند تا با شير او تغذيه كند و براي اين دو سال نيز مادر او پول شير از دولت مي گرفت. از دو سالگي به پرورشگاههاي مخصوص مي رفت و از 7 سالگي وارد مدرسه نظامي مي شد. تا با فنون جنگي آشنا شود و يكي از اين فنون توپ بازي بود ... توپي كه بايد وارد دروازه مي شد منتها دروازه ي فوتبال اسپارتي ها فقط يكي بود و بازيكنان نيز فقط يك تيم بودند! و مي بايست توپ را هر طوري شده وارد دروازه كنند و به هر كاري مجاز بودند,دويدن,پريدن,كشتي گرفتن,توپ را با دست پرتاب كردن,توپ را گرفتن و دويدن! اين بازي را كه بعدها از اسپارت به همه جاي يونان سرايت كرد اسفروماجيا مي گفتند كه معني آن به يوناني نبرد به خاطر توپ است و جالب اينكه افلاطون فيلسوف و حكيم بزرگ يوناني نيز اين بازي را دوست داشت و آن را بازي ميكرد.وي در يكي از رسالاتش نوشته بود كه اسفروماجيا مفيدترين تعليمات نظامي است و تعليمات نظامي نيز براي هر مرد يوناني واجب ترين واجبات است.

فوتبال در قرون وسطي

هنوز اين نكته روشن نشده است كه اصول و قواعد فوتبال در قرون وسطي و در اوايل قرون جديد چه بوده است ... نخستين ذكري كه از اين بازي به ميان مي آيد مربوط به سال 1349 ميلادي است و آن زماني است كه ادوارد سوم از خدمهء پادشاهي خواستار مي شود كه از اين سرگرمي بيهوده كه مانع تمرين تير اندازي با كمان مي شود دست بردارند . و محتمل است كه منظور سلف او (ادوارد دوم) نيز در مقام منع توپ بازي يا به زبان ديگر منع استفاده از توپهاي پر سر و صدا اشاره به همين بازي فوتبال بوده باشد...
شارل دوكانژ كه از سال 1610 تا 1668 مي زيسته است در كتاب خود از توپ درشتي ياد مي كند كه در (پيكاردي) با آن بازي مي كرده اند و براي بازي كردن با آن از پاها استفاده مي كرده اند .... اين نكته نشان مي دهد كه مردم در آن زمان از بازي فوتبال خبر داشته اند و چه در اين سوي درياي مانش و چه در آن سوي درياي مانش از سالها پيش به اين بازي مي پرداخته اند . طبق اشاره هايي كه در اسناد بدست آمده وجود دارد مي توان خيال كرد كه ابتدا توپ را به هوا پرتاب مي كرده اند و آن وقت بازيگران يا رقبايي كه حضور داشته اند جد و جهد مي كرده اند تا توپ را به تصرف بياورند و به زمين خودشان ببرند نه اينكه خواسته باشند آن را به داخل زمين حريف ببرند.
مسابقه ها اغلب در ميان دهكده هايي نزديك صورت مي گرفته و اغلب در جريان مسابقه هم زد و خوردهايي روي مي داده است و به همين سبب هم منتقداني درباره ي آن گفته اند: ورزشي را كه اين همه بي فايده است و در خلال آن لگدهايي به زانو مي خورد و استخوانهايي مي شكند ورزش تندرستي نمي توان نام داد ... سپس ورزشي كه در زمان گذشته اينهمه عامه پسند و محبوب بود ناگهان وجهه خود را نزد دوستدارانش از دست داد ... تا آنجايي كه محققي در سال 1801 نوشت: فوتبال كه در زمان گذشته اينهمه محبوب بود امروز ديگر از آنهمه شيفتگي و ستايش برخوردار نيست و روز به روز از رونقش كاسته مي شود.

فوتبال در دورهء رونسانس
 mujtabasamadi  



کلید کنید mujtaba ronaldo

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نوشته شده در تاريخ یک شنبه 3 / 4برچسب:, توسط mujtaba |